Nyheter
-
Dilemman lär ungdomar om antibiotikaresistens
31 mars 2021
I undervisning om antibiotikaresistens räcker det inte med biologiska och medicinska fakta. Eleverna behöver också tränas i att fatta beslut och prioritera i komplexa situationer. Det visar pågående forskning i Uppsala, som presenterades vid en wo...
-
Ledarskap i klassrummet
18 mars 2021
Dålig studiero är ett stort problem i svenska skolor och det påverkar förstås både trivseln och skolprestationerna. Men det går att med enkla medel skapa en bättre miljö i klassrummet, berättar Martin Karlberg, forskare vid institutionen för pedag...
-
Nytt verktyg för att avslöja fejkade bilder och filmer
09 mars 2021
Forskare vid Uppsala universitet har tagit fram ett digitalt självtest som tränar människor i att granska nyheter, bilder och filmer som presenteras i sociala medier. Självtestet har också utvärderats i en vetenskaplig studie där forskarna fick et...
-
Nytt projekt vill ge svar om förskolebarns behov
04 mars 2021
Förskoleåldern är en viktig period för människans sociala, känslomässiga och kognitiva utveckling. Trots det vet vi fortfarande inte hur barnens miljö ska utformas för att på bästa sätt tillgodose deras behov. I ett nytt projekt, med stöd från Ska...
-
Guide för särskilt stöd i digital undervisning
11 januari 2021
I en tid då pandemi härjar i stora delar av Europa, föreslås ofta distansundervisning, där elever kan delta i skolans undervisning digitalt. Frågan är vilka möjligheter och hinder som finns i den digitala undervisningen för elever som beh...
-
Årets Oscarspris till psykolog och materialvetare
12 oktober 2020
Forskning om matematikdidaktik och nanomaterial belönas när Uppsala universitets styrelse – konsistoriet – delar ut 2020 års Oscarspris. Årets Oscarpristagare är Marcus Lindskog vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier och ...
-
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
12 oktober 2020
Global uppvärmning, massutrotning, antibiotikaresistens. Vår tids hållbarhetsutmaningar är abstrakta begrepp och fenomen som är svåra att förstå vidden av men som kommer att få stora konsekvenser för människans liv och utbildning. Det menar en nor...
-
Ny forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
23 juni 2020
Efterfrågan på utbildning med fokus på hållbarhet växer i takt med att trycket på planeten ökar. Goda exempel finns runt om i världen men har svårt att få spridning. I en ny avhandling presenterar Martin Mickelsson forskning om skalning av utbildn...
-
Uppfylld av glädje över pedagogiska priset
08 juni 2020
Martin Karlberg, lektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, har tilldelats Uppsala universitets pedagogiska pris 2020 inom området för teologi, humaniora och utbildningsvetenskap.
-
Lyckad satsning på praktiknära lärarutbildning
06 april 2020
I syfte att öka grundlärarprogrammets popularitet erbjuder Campus Gotland och Region Gotland nya lärarstudenter att med lön tjänstgöra en dag i veckan vid utvalda skolor. ”Hittills är det en mycket positiv erfarenhet för alla parter”, säger Stella...
-
Ny mötesplats förenar skolan och forskningen
28 mars 2020
Nu möts Uppsala universitet och Uppsala kommun på en gemensam arena för praktiknära skolforskning. Initiativet ingår i regeringens satsning ULF i syfte att överbrygga gapet mellan klassrum, lärarutbildning och utbildningsvetenskaplig forskning.
-
"Den svenska skolan står inför många utmaningar"
19 mars 2020
Ett visst lugn omger vår svenska skola efter den senaste PISA-mätningen, men det pedagogiska uppdraget är bredare än det rent kunskapsrelaterade. Och i en värld där demokratin hotas, elever saknar lust att lära och den psykiska ohälsan ökar finns ...
-
Forskningsbaserad metod skapar trygghet i skolan
17 mars 2020
Alla elever ska ha förutsättningar att lära sig. Det är en av grundtankarna med Ibis, en forskningsbaserad metod att skapa lugn och trygghet i skolan. Metoden används vid 20 skolor i Uppsala och från och med i höst ska Ibis-instruktörer utbildas v...
-
Nu digitaliseras de nationella proven i svenska
04 mars 2020
– Att digitalisera de nationella proven är vår största utmaning hittills. Det kommer att krävas mycket arbete för att allt ska fungera den stund 100 000 elever loggar in från sina enheter, konstaterar Anne Palmér, vetenskaplig ledare för de nation...
-
Ämneslärarutbildningens kvalitet ifrågasätts
19 februari 2020
Universitetskanslersämbetet (UKÄ) ger Uppsala universitets ämneslärarutbildning kritik för bristande kvalitet inom inriktningarna matematik, samhällskunskap och svenska. Utbildningsvetenskapliga fakulteten menar att man måste bli bättre på att ta ...
-
Egen dator i skolan påverkar inte studieresultatet
28 november 2019
Högstadieelever som får en egen dator genom skolan får varken bättre eller sämre studieresultat än andra. Det visar en ny rapport från IFAU – Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering i Uppsala. Däremot finns tendenser til...
-
Hjärnan i fokus under premiären av Metodlabbet
29 oktober 2019
Förra veckan startade Metodlabbet på Campus Gotland, en ämnesöverskridande plattform under ledning av Företagsekonomiska institutionen. Syftet är att ge forskare, lärare och studenter möjlighet att utveckla kunskap om, analysera och diskutera fors...
-
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
12 augusti 2019
Hur kan hållbarhetsfrågorna bli en integrerad del av undervisningen på Campus Gotland? Under våren har ett tiotal lärare och doktorander från olika discipliner utforskat hållbarhet och hur frågorna kan implementeras inom utbildning.
-
Uppsalapedagog ny ledamot i forskningsberedningen
09 augusti 2019
Regeringen har tillsatt en ny forskningsberedning som ska fungera som rådgivare till regeringen bland annat i utarbetandet av den forskningspolitiska propositionen. Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, är en av tolv le...
-
Medel till forskning om förändringsorienterad miljökommunikation
24 juni 2019
Internationellt center för lärande för hållbar utveckling (Swedesd) har tillsammans med SLU som huvudsökande beviljats medel till det fyraåriga forskningsprogrammet Transec om transformativ miljökommunikation av forskningsstiftelsen Mistra.