Forskning vid fakulteten för utbildningsvetenskaper
Utbildningsvetenskap omfattar forskning inom en rad olika ämnen som ägnas åt bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Forskningen spänner över ett stort fält, från kunskap om praktiska metoder för undervisning till frågor om hur utbildning både bevarar och förändrar samhället.

Forskargrupper
- Barn- och ungdomsvetenskap
- Educational leadership
- Forskargruppen för komparativ didaktik
- Hållbar utveckling
- Matematikdidaktik
- Naturvetenskapens och teknikens didaktik
- Pedagogik med inriktning mot specialpedagogik (PS-gruppen)
- Studier av språkliga praktiker (STOLP)
- Studier i barndom, lärande och identitet som interaktionella praktiker (CLIP)
- Studies in educational policy and educational philosophy (STEP)
- Studies of meaning-making in educational discourses (SMED)
- Uppsala studies of history and education (SHED)
- Uppsala transdisciplinära seminarium i lärande och hållbar utveckling (TRUST)
- Utbildningssociologi
Forskarskola i ämnesdidaktik
Uppsala universitet gör en storsatsning på en forskarskola i ämnesdidaktik. Vi vill med denna satsning bidra till att lärare, föräldrar, politiker och förstås barnen och ungdomarna ska vara stolta över skolan. En skola som inte ständigt debatteras utifrån problem utan istället debatteras och deltar i debatten som framgångsrikt exempel.

Hedersdoktorer

Hedersdoktor är en titel som tilldelas personer som gjort framstående vetenskapliga insatser eller på annat sätt främjat forskningen vid universitetet. Varje år har fakultetsnämnderna möjlighet att utse en eller flera hedersdoktorer.