Forskning vid fakulteten för utbildningsvetenskaper
Utbildningsvetenskap omfattar forskning inom en rad olika ämnen som ägnas åt bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Forskningen spänner över ett stort fält, från kunskap om praktiska metoder för undervisning till frågor om hur utbildning både bevarar och förändrar samhället.
Forskning på institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Läraren som sadlade om för att skapa en bättre skola
Hur får vi mer ordning och reda i skolan? Hur skapar vi en trivsam undervisningsmiljö i klassrummen utan stök, där eleverna lär sig vad de ska och ing...
Digital källkritik viktigt i krigstider
Hallå där... Thomas Nygren, medlem i EU:s expertgrupp mot desinformation och professor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudie...
Unikt centrum sätter forskning och högre utbildning under lupp
Hallå där, Mikael Börjesson, föreståndare för Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt (HERO). Ni har en invigning 3 oktober, men v...
Forskarutbildning – bli doktorand
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Kommande disputationer
Se Uppsala universitets kalendarium
Forskargrupper
- Barn- och ungdomsvetenskap
- Educational leadership
- Forskargruppen för komparativ didaktik
- Matematikdidaktik
- Naturvetenskapens och teknikens didaktik
- Pedagogik med inriktning mot specialpedagogik (PS-gruppen)
- Studier av språkliga praktiker (STOLP)
- Studier i barndom, lärande och identitet som interaktionella praktiker (CLIP)
- Studies in educational policy and educational philosophy (STEP)
- The Laboratory for Teaching Practices (TePlab)
- Uppsala studies of history and education (SHED)
- Utbildningssociologi
- Social Sciences and Humanities Education (ÄDISH)
Hedersdoktorer
Hedersdoktor är en titel som tilldelas personer som gjort framstående vetenskapliga insatser eller på annat sätt främjat forskningen vid universitetet. Varje år har fakultetsnämnderna möjlighet att utse en eller flera hedersdoktorer.